גיימס סימונס
מכונת הכסף שלא מפסיקה להרוויח

תאריך

על מנת להצליח לאורך זמן בהפקת תשואה חיובית בשוק ההון וניגשים לקנות מניות מכל הבא ליד, יש לעבוד עם שיטת עבודה ברורה ומסודרת. 

בגדול, ישנן שתי שיטות מוכרות לניתוח השווקים. 

האחת, מבצעת ניתוח כלכלי (פונדמנטלי) למניה ובודקת מספר רב של משתנים על מנת לבדוק את הערך הכלכלי העתידי של החברה כתוצאה מפעילותה העסקית בעבר והצפי לעתיד:

דוחות החברה (דוח רווח והפסד, דוח על תזרים המזומנים וכו’) ובהם היחסים הפיננסים שנובעים מהם ומתחלקים בגדול לשלוש קטגוריות: יחסי נזילות, יחסי איתנות ויחסי רווחיות ותשואות. על משקיע הערך לבחון בנוסף את מנהלי החברה, מקצועיותם וניסיונם, צמיחה עתידית, מתחרים, תביעות קיימות ואין כהנה וכהנה משתנים שקצרה היריעה מלפרטן כאן.

השנייה, שיטת הניתוח הטכני או יש שקוראים לה הגישה ההתנהגותית, מתבססת על תנועת המחיר של מניית החברה (או כל נכס פיננסי אחר) כך שלמעשה, כל מה שצריך בשיטת הניתוח הטכני הוא גרף המחירים של המניה. 

בבסיס השיטה עומדת הנחת היסוד שגרף המחירים של החברה מגלם את כל הידוע לכלל המשקיעים (ולעתים גם את הלא ידוע לכולם כגון מידע פנים) והחלטות כלל המשקיעים יחדיו גורמת לתנועת המחיר מעלה או מטה. 

אם רוב המשקיעים מחליט שמחיר המניה “זול” הרי שהדבר יוביל מצדם לביקושים ומכאן המניה תבצע תנועה מעלה. אם רוב המשקיעים מחליט שמחיר המניה הוא “יקר” וכדאי למכור אותה, גרף המחירים יראה על ירידה. 

צורת העליות והירידות בכל נכס, יוצרת על הגרף שלו תנועה מסויימת המתורגמת בשיטת הניתוח הטכני לתבניות שונות שלכל אחת מהן קיימת הסתברות בעלת תוחלת חיובית לאורך זמן, במידה וההרמוניה תשבר והתבנית תפרץ למעלה או תשבר למטה. 

על המנתח הטכני, לזהות את אותן תבניות ולפעול בהתאם לכיוון הפריצה תוך הגדרת נקודת היציאה והכניסה עוד בטרם הכניסה לעסקה. 

כמובן, שלמשקיע הפרטי (ולעתים אף למוסדי) כדאי מאוד להכיר את שתי שיטות ההשקעה האלה לעומקן, שכן, שילובן אחת בשנייה ייצרו ערך גבוה יותר מאשר שימוש של כל אחת בפני עצמה והתעלמות מהשניה. 

אך קיימת שיטה נוספת, פחות מוכרת הנשלטת ככל הנראה על ידי גופים בודדים, המשלבת תבניות מסויימות החוזרות על עצמן המשלבות מתמטיקה ומדע. 

ייתכן שזה דומה למה שוויליאם גאן השתמש בזמנו שהרי גם הוא היה מתמטיקאי מחונן, בעל יכולת זיכרון פנומנלית ועסק רבות במתמטיקה, מדע וניתוח תבניות בשוק ההון. 

ההבדל הוא כמובן בתקופות. 

לגאן לא היו את יכולות המחשוב האדירות הקיימות כיום והוא עשה הכל עם עפרון וסרגל והרי היום, יכולות המחשוב הן אדירות כל כך שהן יכולות לבצע מיליוני חישובים בשנייה אחת. 

אנחנו נחזור לגאן בהמשך. 

האיש שפיצח את שוק ההון

שועלי שוק ההון מכירים את השם ג’יימס סימונס כאגדה פיננסית בת זמננו עליו נאמר “האיש שפיצח את שוק ההון”.

אומנם האמירה הזאת נשמעת “מפוצצת” אז הרשו לנו להציג את הנתונים ה”יבשים” שתשפטו בעצמכם:

קרן מדליון של “רנסאנס טכנולוגיות” הינה חברת ההשקעות הפרטית של ג’יימס סימונס ונחשבת כיום כקרן הגידור המוצלחת ביותר בעולם. 

הקרן הצליחה לייצר תשואה של כ- 66% בממוצע לשנה (לפני עמלות ניהול השקעה), לתקופה שנמשכה בין 1988 ל-2018 (אחרי עמלות הצלחה מדובר ב 39.1% בשנה).

אתם קוראים נכון – 66% בשנה בממוצע!

לשם השוואה המשקיע האגדי אותו כולם מכירים, וורן באפט, דיווח בשנת 2021 כי התשואה הממוצעת להשקעה במניית החברה ברקשייר האת’וויי במהלך 55 השנים האחרונות עומדת על כ- 20% בשנה.

כדי להבין את המשמעות האדירה של התשואה הזאת לאורך 30 שנים, ראו את הדוגמה הבאה:

כתוצאה מאפקט ריבית דריבית השקעה של 1,000$ בשנת 1988 הייתה שווה בשנת 2018 … 

אתם יושבים כן? 

20 מליון דולר נטו אחרי עמלות!

אז מי אתה ג’יימס סימונס? 

ג’יימס האריס סימונס (נולד ב- 1938 במסצ’וסטס) הוא סוחר בשוק ההון, גאון מתמטיקה, פרופסור ומרצה באקדמיה, חתן פרס אוסוולד ובלן בגאומטריה ונדבן יהודי אמריקאי. מגיל צעיר הוא גילה חיבה לתחומי המתמטיקה כך שכבר בגיל 20 הוא סיים תואר במדעים ומתמטיקה ב-MIT ומאוחר יותר את הדוקטורט באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. 

בזכות פועלו במחקר באקדמיה הוא זכה בשנת 1976 בפרס לאומי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה”ב.

סימונס מדורג בין אנשים העשירים בעולם עם הון משוער של 23.5 מיליארד דולר. 

סימונס עובר לשוק ההון

לאחר שנים רבות באקדמיה, בגיל ,40 מחליט סימונס לבצע את המעבר לשוק ההון לאחר שהבין שהמתמטיקה המורכבת שסייעה לו לפצח צפנים יכולה לסייע לו גם להבין תבניות בעולם הפיננסי.

הוא מקים קרן גידור בשם מונמטריקס שלימים נהפכה להיות “רנסאנס טכנולוגיות” (Renaissance Technologies).

בתחילת הדרך גייס סימונס את חברו לאקדמיה לאונרד באום והם התחילו לשלב את מודלים אותם חקרו במסחר. ההתחלה לא הייתה מזהירה אבל סימונס המשיך לגייס את המתמטיקאים החכמים ביותר לחברה.

מלבד גיוסם של המתמטיקאים החכמים ביותר, החברה של סימונס עשתה משהו שאף אחד לא עשה לפני.

הם אגרו ויצרו כמויות אדירות של דאטה (נתונים) היסטורית על מנת להזין אותה לתוך המודלים אותם פיתחו.

אנחנו מדברים על תחילת שנות ה- 80. 

היו צריכים לקחת דאטה הכתובה בכתב יד ולהפוך אותה לדאטה שניתן להזין אותה לתוך מחשב שזה עתה החל לחלחל לציבור הרחב. 

בהתאם לכך, היו הראשונים להיקרא משקיעי “הון כמותי” על כמויות המידע האדירות שהיו ברשותם.

בזכות כמות הדאטה העצומה שהיתה ברשותם והיכולות של המתמטיקאים המובילים בעולם הם בנו אלגורתימים (תוכנות מחשב בעלות יכולות חישוביות מהירות וביצוע עסקאות באופן אוטומטי) אשר ידעו לזהות תבניות. 

לא עניין אותם מדוע התבניות האלה קורות אלא רק הרצון לנצל אותם למסחר קצר מועד באמצעות מינוף.

המודלים שלהם היו כל כך מוצלחים ביצירת עסקאות מרוויחות שהן ביטלו את הצורך בהתערבות אנושית.

מרבית העסקאות בוצעו במסחר בשוק החוזים והקרן די התקשתה לייצר רווחים ממסחר במניות.

אחד השינויים הגדולים קרו בתחילת שנות ה-90 כאשר סימונס גייס שני בכירים מ-IBM אשר התמחו בתחום של זיהוי דיבור, רוברט מרסר ופיטר בראשון ושניהם יחד פיתחו אסטרטגיה למסחר במניות.

בזכות האסטרטגיה שלהם קרן מדליון הרקיעה שחקים והפכה לסיפור המדהים שוול סטריט ידעה.

הקרן כמעט מעולם לא חוותה משברים. היא הפסידה רק פעם ב-28 שנות קיומה וגם אז ב-0.5% בלבד

לדוגמה – בשנת 2008 (משבר הסאב-פריים) היא עלתה ב98.2% ברוטו.

מה האסטרטגיה שבה הקרן פועלת?

אף אחד לא באמת יודע והעובדים בחברה חתומים בהסכמי סודיות.

אם חשבתם להשקיע בקרן ‘מדליון’ אנו מצטערים לאכזב אתכם.

הקרן הפסיקה לקבל משקיעים חיצוניים משנת 1993 – וכרגע האנשים היחידים שמושקעים בה הם העובדים הנוכחיים והקודמים של החברה ומשפחתם.

לרנסאנס טכנולוגיות קרנות נוספות אבל הביצועים שלהם נמוכים בצורה משמעותית ממדליון.

נכון לשנת 2020 רנסאנס טכנולוגיות מנהלת למעלה מ- 165 מיליארד דולר.

כל מה שיודעים זה שהחברה מעסיקה מאות מדענים ומתמטיקאים מהשורה הראשונה ופועלת באמצעות “מחשבי על” המחפשים תבניות שחוזרות על עצמן. 

מה הקשר של המדע ומתמטיקה לשוק ההון אתם שואלים? 

קרן מדליון לא מספקת תשובות, אך אולי התשובה נמצאת במאה הקודמת.

וכאן המקום לחזור לוויליאם גאן.

גאן, לא הרבה להתראיין. 

בצעירותו, בהיותו בגיל 31 בלבד, העניק ראיון ל’טיקר מגזין’ ובו סיפק מספר תובנות לגבי שיטת העבודה שלו שכפי שאנו יודעים, שילבה מעט מאוד ניתוח כלכלי וניתוח טכני (כפי שאנו מכירים אותו היום) ונעשתה על ידי עפרון וסרגל בתקופה שלא היו מחשבים כלל (שזה מטורף לכשעצמו). 

הראיון המלא (שרצוי מאוד לקרוא אותו) תורגם לעברית על ידינו כשירות עבור מי שמעדיף לקרוא אותו בשפה העברית בלחיצה כאן

אנו נביא כאן רק מספר מציטוטיו הממחישים מעל לכל ספק שגאן פעל לבדו בדרך יוצאת דופן המשלבת איסוף דאטה היסטורית, מתמטיקה, מדע והבנת התבניות החוזרות על עצמן (כל זה בדומה לקרן מדליון) וכתוצאה מכך, ידיעה כמעט מוחלטת לאן פניה של כל מניה מועדות: 

“במעבר על שווקי ההיסטוריה ועל הכמויות הגדולות של הסטטיסטיקות הנלוות, התבהר לי עד מהרה שחוקים מסוימים קובעים את השינויים והווריאציות בערכן של מניות ושקיים חוק תקופתי או מחזורי שנמצא מאחורי כולם. ההתבוננות הוכיחה שיש תקופות קבועות של פעילות אינטנסיבית בבורסה ולאחריהן תקופות ללא פעילות”.

“לאחר מחקרים ממצים וחקירות של המדעים המוכרים, גיליתי שחוק ‘הרטט’ מאפשר לי לקבוע במדויק את הנקודות המדויקות שבהן מניות או סחורות צריכות לעלות ולרדת תוך זמן נתון”.

“השימוש בחוק הזה חוזה את הגורם ואת ההשפעה, הרבה לפני שהציבור מודע לכל אחת מהן.

“הבנתי שבמניה עצמה קיים קשר הרמוני או אי-הרמוני עם מה שמניע אותה או עם הכוח שמאחוריה ולכן כל סוד הפעילות שלה גלוי.
עם השיטה שלי אני יכול לקבוע את התנודה של כל מניה ובעזרת היתחשבות בערכי זמן מסוימים, אני יכול, ברוב המקרים, לומר בדיוק מה המניה תעשה תחת תנאים מסוימים.”

“הכוח לקבוע את מגמת השוק, נובע מהידע שלי על המאפיינים של כל מניה בודדת וקיבוצי מניות מסוימים תחת קצבי התנודות הנכונים שלהן.
מניות הן כמו אלקטרונים, אטומים ומולקולות, המחזיקים בהתמדה ובייחודיות שלהן בתגובה לחוק היסוד של התנודות.
המדע מלמד כי ‘דחף מקורי מכל סוג שהוא בסוף הופך את עצמו לתנועה גלית או בעלת קצב מסוים’; בנוסף, כמו שהמטוטלת חוזרת שוב ושוב על המסלול שלה, כמו שהירח חוזר על מסלולו, כמו עלייתם של הוורדים באביב, כך גם תכונות היסודות חוזרות על עצמן מעת לעת כאשר משקל האטומים עולה”.

“אם אנחנו רוצים להימנע מכישלון בספקולציה אנחנו חייבים להתמודד עם סיבות.
כל דבר שקיים מבוסס על יחסים מדויקים וקשרים מושלמים. אין שום ‘סיכוי’ בטבע, כי עקרונות מתמטיים הן מהמעלה הגבוהה ביותר והם נמצאים בבסיס כל הדברים.
פאראדיי אמר ‘אין כלום ביקום מלבד נקודות כוח מתמטיות’ “.

“תנודות הן היסוד: אין חריגים מהחוק הזה. חוק זה הוא עולמי, לכן הוא ניתן ליישום בכל סוג של תופעה על פני כדור הארץ”.

“אחרי שנים של מחקר סבלני, הוכחתי עד לשביעות רצוני המלאה והראתי גם לאחרים, שהתנודות מסבירות כל שלב ומצב אפשרי בשוק”.

עד כאן חלק מציטוטיו של וויליאם גאן מתוך הראיון המלא שבו הוא הציג בזמן אמת בפני נציג הטיקר מגזין את פעולותיו ויכולתיו לייצר 1,000% תשואה בתוך חודש אחד בלבד. 

אז האם וויליאם גאן האגדי, סחר כבר במאה ה-19 באופן ידני באותן השיטות שקרן מדליון פועלת היום באמצעות מחשבי על? 

לאל פתרונים!

אנחנו נשארים רק עם הספקולציה והמחשבות. 

ברכה והצלחה!

אהבת? שתף את הפוסט עם חברים

עוד
מאמרים

אתר קורסים מתקדם מבית
 
סקולילנד